Apa Yang Lelaki Obes Ini Buat Untuk Menjadi Pelari Marathon?

7:15 am Emalin Mohd 0 Comments

Dulu dia lelaki obesiti dengan BMI 31.5. Nak mengurangkan berat badan, lelaki obese ini cuba berlari untuk bersenam namun mengalami sakit lutu pula. Adakah ia menjadi penghalang untuk lelaki obese ini menjadi kurus sekaligus boleh berlari seperti lelaki kurus yang lain?


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Berusia 37 tahun pada 2015, dengan ketinggian fizikal 169cm dan berat 90kg adalah yang tidak ideal bagi seorang lelaki pada diri aku. Sejak dari itu, aku berazam untuk mengubah nasib diri untuk mencapai berat yang ideal dan hidup berkualiti di samping seorang isteri, Nor Hafiza dan 2 orang anak yang berumur 8 & 9 tahun.



Pada tarikh 19/4/2015, adalah aktiviti pertama aku dalam permulaan misi menurutkan badan dan hidup berkualiti. Selepas mendapat dorongan dari isteri dan rakan-rakan, aku bertekad untuk mula berjogging di taman rekreasi KLCC ditemani oleh isteri dan anak-anak..


Permulaan yang agak mengecewakan, terasa sakit di lutut dan hampir-hampir membuatkan aku berputus asa. Ini mungkin kerana teknik larian aku salah dan juga ‘joint knee’ tidak kuat untuk menampung beban badan. Aku terus mencari punca dan penyelesaiannya. Mujur hasrat dan niat ku ini dibekalkan atas sokongan isteri dan rakan-rakan.


Isteri memainkan peranan agak penting juga dengan menggalakkan aku untuk mengambil makanan tambahan (supplements) yang selama ini tidak pernah aku ambil selain ubat doktor…hahaha!


Isteri sememangnya pengikut tegar produk Shaklee, dia galakkan aku mengambil Shaklee Vita-C Plus sebagai suplemen harian aku. Sejak dari itu aku menjadi pengguna tegar Shaklee Vita-C. Aktiviti larian dan proses penurunan berat badan secara penjagaan pemakanan yang betul (cut carbo-nasi) tetap diteruskan dan hasilnya berat aku menurun kepada angka 70kg dengan ukuran pinggang 32" daripada 38" pada November 2015. 
Syukur Alhamdulillah.


Sejak dari itu, aku tidak menoleh ke belakang, aku teruskan juga aktiviti larian aku dan bohong jika aku katakan ‘joint knee’ aku nie betul-betul memberi kerjasama, kekadang tu ada juga terasa sakitnya.


Alhamdulillah pada Februari 2016, sepupu kepada isteri aku Azlinda memperkenalkan pula produk Shaklee Omega Guard yang sedikit sebanyak boleh membantu ‘joint knee’ aku ini untuk menjadi lebih kuat dan juga penjagaan jantung.


Alhamdulillah terasa perbezaannya dan pada tarikh 10 April 2016, adalah bukti pada diri aku yang aku berjaya mengharungi larian sejauh 70KM dalam masa 11jam30min. 




Sehingga kini, Shaklee Vita-C dan Omega Guard menjadi makanan ruji harian pagi dan malam aku. Terima kasih SHAKLEE.

Jangan biarkan obesiti dan sakit lutut menjadi penghalang cita-cita anda. Bertindak sekarang!

Hubungi Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978

Dulu dia lelaki obesiti dengan BMI 31.5. Nak mengurangkan berat badan, lelaki obese ini cuba berlari untuk bersenam namun mengalami sakit...

0 comments: